VELIKI TEST: FIAT 500X 1,6 MJT/120 VS. 1,4 MULTIAIR/140 DCT


Kada se spomene Fiat 500, većina prečuje slovo L i X, i odmah pomisli na mali šarmantni Cinquecento, koji je u "opticaju" već dobrih osam godina. Greška, jer ova dva slova suštinski menjaju stvar, pretvarajući "šoljicu za jogurt" (popularni naziv u Francuskoj za Cinquecento, još od pojavljivanja 1957. god), u familijarni van, odnosno kompaktni Crossover, sa pogonom na dva ili četiri točka.

Kako bi se lakše distancirali, nalazim da je Fiat trebao da im podari posve različita imena, kao što je Mini učinio sa svojim Clubmanom, Countrymanom i Pacemanom, no cilj proizvođača izgleda da je bio poslužiti se slavom najmanjeg. Posve nepotrebno, barem kada se radi o 500X, koji ima sve naophodne atribute da ostvari uspeh kao i manji brat. Jer zajedničkih tačaka je veoma malo, izuzmemo li par crta lica, novi Fiatov SUV je priča za sebe. Sav zaobljen, sa velikim okruglim farovima, crvenim znakom Fiata u hromu, dnevnim svetlima na samim uglovima karoserije. Razlikuje se od konkurenata, kao i do rođaka sa druge strane "bare", legendarnog Jeep Renegade, sa kojim deli platformu, agregate i transmisiju. Uspeh nije izostao, do te mere da je fabrika Melfi u Italiji morala da podigne proizvodnju za oba modela, Renagade i 500X.


Nakon nepunih godinu dana od lansiranja, u svetskim razmerama prodalo se nešto preko 100.000 primeraka Fiata 500X , što je ipak za 50.000 jedinica manje od Jeepa Renegade.

Četvrtaste forme Jeepa, kao i reputacija "amera", izgleda da odnose prevagu nan psihološkom planu. Bilo kako bilo, potražnja za SUV i Crossoverima je tolika da praktično svi predstavnici u ovom segmentu imaju kupce. Fiat i Jeep su se ipak potrudili da ponude nešto malo više od ostalih, jer dok se pojedini zadovoljavaju relativno slabim agregatima i samo prednjom vučom (Peugeot 2008, Renault Captur, Mazda CX-2, ...), 500X može se pohvaliti integralnim pogonom, kao i širokom gamom pogonskih jedinica koji dosežu i do maksimalnih 170 KS. Letos smo imali priliku da se družimo sa benzinskim 1.4 MultiAir, da bi nam sada na test stigla slična verzija ali sa automatskim menjačem DCT, ali i dizel 1.6 MJT opcija. Bez sumnje veoma interesantne pogonske jedinice, sličnih perfomansi, ali različitog karaktera i namene. Kao stvoreni za test dve varijacije na istu temu.


 Oui, oui, imamo obe verzije, reče odgovorni voznog parka Fiata France, ali ne možete dobiti 1.6 MJT sa automatskim menjačem DCT, jer se ovaj ugrađuje samo u 1.4 MultiAir/140. Aha, onda ćemo ovako, par dana jedan, pa posle drugi?

Zamišljeno učinjeno, priču započinjemo dizelom, na fotografijama bele boje karoserije. Kao i mnogi drugi konkurenti, Fiat je adaptirao sistem "slobodne ruke" za pokretanje motora (dugme Start, na mestu gde se nalazi ključ kod jeftinijih verzija), koji se javlja prepoznatljivim zvukom "naftaša". Srećom, znatno je prisutniji spolja, nego u unutrašnjosti, zahvaljujući dobroj izolaciji kabinskog prostora. Već nakon prvih kilometara, motor nam izgleda "pun", sa odličnim odzivom na gas, što i nije čudno ukoliko se zna da poseduje obrtni moment od čitavih 320 Nm. Iako su ubrzanja korektna, upitali smo se razvija li zaista deklarisanih 120, umesto nekadašnjih 105 KS?


 Da, bez sumnje, pod uslovom da se se prekidač DNA, koji značajno utiče na perfomanse, postavi u poziciju "Sport". Turbo kompresor tada « duva » znatno snažnije (može se i videti stanje njegove aktivnosti na centralnom ekranu), tako da je odziv na gas ubedljiviji, a perfomanse osetno bolje. Deklarisanih 10,5 sec do 100 km/h, nisu lažna obećanja! Treći raspoloživ mod nazvan je "All Weathers", kada se 500X "umrtvi", a sve kako bi se snaga što lakše i nežnije prenela na klizavu podlogu (kiša, sneg, blato...). Motor je odlično adaptiran 1.320 kg teškom vozilu, isključivo sa pogonom na prednje toškove i uz šestostepeni ručni menjač. Šteta, jer sa tolikim obrtnim momentom sigurno bi bio lepo uparen sa automatskom menjačkom kutijom DCT. Uzgred rečeno, integralni pogon na sva četiri točka predviđen je samo uz snažniju verziju 2.0 MJT/140 KS, odnosno benzinski 1.4 MultiAir od 170 KS. Ne bez razloga, jer je, verovali ili ne, teži za 170 kilograma! Znači, savremen blok, koju je ujedno i primerno ekonomičan, mada smo ruku na srce vrlo daleko od obećanih 4,1 litara u proseku.

Računajte pre na nekih 6 litara u proseku, sa rasponom između 5 i 8 litara u zavisnosti od režima i uslova vožnje. Poslednji podatak se odnosi na gradsku vožnju, sa ne preterano reaktivnim Stop&Start sistemom. Motor koji će sigurno naći pristalice kod "dugoprugaša", kako zbog potrošnje, tako i zbog globalnih perfomansi. Ističemo ovo jer je benzinski 1.6 MultiAir/140 DCT sve samo ne ekonomičan agregat, čija se prosečna konzumacija kreće između 9-9,5 litara, i to pod uslovom da nemate previše nervozno desno stopalo, i da ne vozite često po gradu. Znatno je povoljnija potrošnja u kombinovanoj vožnji put/auto put, gde smo zabeležili nekih 8 litara. Uopšteno uzevši, radi se o veoma prijatnoj pogonskoj jedinici, diskretnoj i dovoljno snažnoj. I ovde pronalazimo navedeni DNA sa istim modovima funkcionisanja, što se opet odražava na perfomanse i upravljanje (slabija, odnosno snažnija asistencija upravljača). Pored šestostepenog ručnog menjača, može se dobiti i sa automatskim DCT ( Dual Clutch Technology), sa duplom spojnicom. Sofisticirani sklop, koji ne podiže potrošnju (samo bi mu još to falilo...) i ujedno obezbeđuje "lakoću življenja" u svakodnevnoj upotrebi. Dobar menjač, zahvaljujući kojem nema pada obrtaja prilikom prenosa brzina, što se pozitivno odražava na ubrzanja. Ista su kao i sa mehaničkim menjačem (9,8 sec do 100 km/h), sa time da su prelazi nežni, bez cimanja. Opet u zavisnosti od izabranog moda, ostaju duže angažovani (Sport), odnosno po želji se mogu menjati i ručno.
Fiat 500X 1.4 MultiAir/140 DCT
Motor: benzin, turbo četiri cilindra, šesnaest ventila
Zapremina: 1 368 cm3
Snaga: 140 KS pri 5.000 o/min
Obrtni moment: 230 Nm pri 1.750 o/min
Menjač: šestostepeni automatski sa duplom spojnicom
Pogon: na prednje točkove
Dimenzije: 4.248 x 1.796 x 1.608 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2.570 mm
Zapremina prtljažnika: 350/1.000 lit
Pneumatici: 215/55 R17
Kočnice: diskovi na sva četiri točka, napred samoventilirajući
Masa: 1.320 kg
Rezervoar za gorivo: 48 lit
Ubrzanje 0-100 km/h 9,8 sekundi
Maksimalna brzina 190 km/h
Potrošnja na testu 9,2 lit
Emisija štetnih izduvnih gasova 133 grama CO2/km

Povlačenjem ručice ka sebi ide se u više prenose i obrnuto, no ukoliko je motor u neadekvatnom režimu rada, odnosno u previsokim ili preniskim obrtajima, odbija poslušnost. Prelazi bi ipak mogli biti brži, što znači da mu više odgovara smirena, nego dinamična vožnja. U ponudi je i standardni automatski menjač sa rekordnih 9 brzina, kao i u slučaju integralnog pogona predviđen samo uz najsnažnije agregate. Slično je i sa karoserijom, nazovi terenska verzija Cross, odnosno Cross +, može se dobiti samo uz njih, dok Urban izdanje ide uz slabije agregate iz palete. Vizuleno Urban se distancira branicima boje karoserije i inflacijom hromiranih detalja, dok 4x4 verzija poseduje specifične odbojnike od crno/sive platike, šire blatobrane, veće odstojanje od tla, krovne nosače i miks gume, sa aluminijumskim točkovima od 17 ili 18 cola. Predviđen samo za asfalt, Urban i dalje ima solidan klirens od 18 cm, što dobro dođe za pentranje po trotoarima i udarne rupe. Još da ogibljenje nije toliko tvrdo, zaista bi zaključili da je idealan Crossover za grad, pa i izvan njega. Za uzvrat, može se pohvaliti odličnim ponašanjem na putu (McPherson ogibljenje), čak i u veoma dinamičnoj vožnji po krivinama, gotovo da nema nimalo podupravljanja.

Kao što i priliči jednom "lajfstajl" automobilu, Fiat nije zapostavio ni unutrašnjost. Stil je prepoznatljiv, boja karoserije proteže se kao i kod modela 500 i 500L na komandnu tablu. Zapravo samo na središnji deo, izveden od lakirane plastike, dok je gornji od mekane sunđeraste. "Caka" je u detaljima, kao što su ogromne aluminijumske ručice za otvaranje vrata, napred i pozadi, odnosno u komandama klima uređaja (veliki kolutovi), brojnim "značkama" 500X (svugde po karoseriji i enterijeru) i sedištima. Osim što su lepa na oko, sa orginalnim naslonima za glave, ujedno su i znatno bolja od onih kod 500L (duža sedeća površina). U našem slučaju presvučena braon kožom, deluju prestižnije, ali su samim tim osetno tvrđa, posebno za putnike pozadi. Sedi se prijatno uzdignuto, a kome je i to nedovoljno, impresivno je koliko se sedište može podići, odnosno spustiti. U početku vozač je pomalo zbunjen instrument tablom, jer njen centralni pokazivač nije, kao po običaju, rezervisan za brzinomer. Njegovo mesto zauzeo je ekran od 3,5 inča, na kome su očitavaju brojne informacije (pritisak u gumama, temperatura ulja, struja u akumulatoru, pritisak turbo punjača, numerički pokazivač brzine...). Klasični brzinomer i obrtomer su levo i desno od njega. Organizacija unutrašnjeg prostora je bez zamerki, u velike pregrade na prednjim vratima i boks između sedišta staje sve i svašta, dok je ispred suvozača dupli pregradak za rukavice skromne zapremine. 
 
Fiat 500X 1.6 MJT/120
Motor: dizel, turbo četiri cilindra, šesnaest ventila
Zapremina: 1 598 cm3
Snaga: 120 KS pri 3.750 o/min
Obrtni moment: 320 Nm pri 1.750 o/min
Menjač: šestostepeni automatski sa duplom spojnicom
Pogon: na prednje točkove
Dimenzije: 4.248 x 1.796 x 1.608 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2.570 mm
Zapremina prtljažnika: 350/1.000 lit
Pneumatici: 215/55 R17
Kočnice: diskovi na sva četiri točka, napred samoventilirajući
Masa: 1.320 kg
Rezervoar za gorivo: 48 lit
Ubrzanje 0-100 km/h 10,5 sekundi
Maksimalna brzina 186 km/h
Potrošnja na testu 6,2 lit
Emisija štetnih izduvnih gasova 109 grama CO2/km 



 Što se tiče raspoloživog prostora, na nivou je predstavnika u C segmentu, što će reči da ga ima dovoljno za četiri odrasle osobe. No zbog padajuće linije krova i forme zadnjih vrata, prozori pozadi otvaraju se samo do polovine, dok je zapremina prtljažnika ograničena na 350 litara. Sasvim dovoljno, pod uslovom da se u dnu ne nalazi točak istih dimenzija, u protivnom manji je za stotinak litara. Po potrebi se obaraju nasloni zadnjih sedišta i suvozačevog. Da bi se dobila ravna povrsina, pregradna horizontalna polica mora se podići na viši nivo. Za kraj moramo navesti i nekoliko interesantnih sistema koji doprinose bezbednosti, što se pre svega odnosi na adaptivni tempomat koji održava odstojanje od vozila ispred u koloni, odnosno automatski ubrzava do zadate brzine, ukoliko se sa putanje skloni sporije vozilo.

Postoji i Brake Control sistem koji uz pomoć radarskih senzora detektuje opasnost od sudara. Funkcioniše između 7 i 200 km/h, tako što vizuelno i zvučno upozorava vozača, a ukoliko ovaj ne odreaguje, sistem automatski aktivira kočnice kako bi umanjile posledice. Osim toga, do 30 km/h reaguje i na iznenadno istrčavanje pešaka ili pojavu drugih pokretnih objekata. 500X opremljen je još i uređajima za kontrolu mrtvog ugla, napuštanje saobraćajne trake i automatskim dugim svetlima. Još jedan koristan bezbednosni sistem su ultrazvučni senzori prilikom parkiranja unazad, sa funkcijom da upozore vozača na pokretne objekte koji se približavaju vozilu, a koje je teško uočiti. 



Inače Fiat je u svoje čedo ugradio multimedijalni sistem najnovije generacije. Povezuje se sa pametnim telefonom tako da aplikacijama možete da upravljate preko displeja u automobilu koji ima standardnu dijagonalu od 5, odnosno 6,5 inča, kao u voženom Longe. Na spisku opreme je i DAB (digitalni radio), kao i premijum ozvučenje marke BeatsAudio.

Lepo, lepo, samo koliko svo to zadovoljstvo košta, pitate? Ukoliko je verovatima podacima na sajtu proizvođača, za najeftiniji 500X treba 16.390 evra (1.6/110 Pop). Opcija 1.4 Multi Air140 osetno je skupja, sa cenom od 20.690 eva (završni nivo Pop Star), plus 1.700 evra za predstavljeni automatski menjač DCT.

Lično, nalazim da je 1.6 MJT/120 finansijski znatno interesantniji sa cenom od 21.690 evra (isti završni nivo Pop Star). Paket Lounge je osetno skuplji, na navedene cena treba dodati još bezmalo 3.000 evra.

Skupo ili ne, presudite sami, činjenica je da je 500X uspešno rođen, a da li je "najbolji Fiat ikada konstruisan" kako tvrde odgovorni, pokazaće nam vreme i tržište.

Što se naših globalnih test utisaka tiče, skloni smo da poverujemo u ovu tvrdnju!

Comments