UPOREDNI TEST: TOYOTA PRIUS VS. TOYOTA MIRAI

Kolekcionarima verovatno neće biti lako da se dokopaju originalnog ‚‚miraija‚‚ jer Tojotinom revolucionarnom automobilu sa pogonom na gorivne ćelije na putu do statusa oldtajmer stoji rok trajanja. Da pojasnimo, sve komponente sistema gorivnih ćelija (TFCS- Toyota Fuel Cell System) moraju da se zamene promene posle 20 godina korišćenja, Sigurni smo da vlasnicima to neće biti finansijski isplativo i da će automobil završiti u garažama, na napuštenim parkinzima... Međutim, niko ne zna šta će se sve dogoditi do 2035. godine i zato se nećemo baviti pretpostavkama.

‚‚Mirai‚‚ izgleda kao automobil iz budućnosti, sa oštrim uglovima i ogromnim otvorima za dovođenje vazduha koji hladi gorivne ćelije i brine se da voda ne proključa. Automobil je dugačak impresivnih 4,9 metara, težak je gotovo tonu i zato ne očekujte zadivljujuće performanse. Ipak, elektromotor obezbeđuje snažan odziv pri svim brzinama, jer se obrtni momenat prenosi momentalno na prednju osovinu. Maksimalno su eliminisali uticaj vetra i buke sa puta, ali vozač i putnici moraju da se priviknu na nove zvukove (zujanje, brujanje, šištanje...) koje stvaraju uređaji koji rade pod visokim pritiskom i ekstremnim promenama temperature.

Novi Tojotin sistem gorivnih ćelija postiže maksimalnu snagu od 155 KS dok kompletan i efikasan konverter visokog kapaciteta povećava snagu iz gorivnih ćelija na 650 volti. Očekivano povećanje voltaže je omogućio ugradnju elektromotora manjih dimenzija, ako i korišćenje manjeg broja gorivnih ćelija. Jedini nusprodukt ovog komplikovanog procesa je voda koja jednostavno iscuri kroz ‚‚izduvnu‚‚ cev na zadnjoj strani vozila. Nema čađi, azotnih oksida, CO2... Savršeno! Šta bismo više mogli da poželimo u budućnosti?

Pa, na početku možda novu generaciju ‚‚prijusa‚‚ , nedavno predstavljenu na Salonu u Frankfurtu. Četvrto izdanje najprodavanijeg hibrida na planeti donosi unapređeni sistem, ne toliko komplikovan kao kod ‚‚miraia‚‚ , a sve po ceni koja je prihvatljiva. Naime, ‚‚prijus‚‚ bi trebalo da košta oko 30.000 evra (cena će biti poznata u februaru), dok ‚‚mirai‚‚ na većim evropskim tržištima dostupan za 78.540 evra. ‚‚Prijus‚‚ je možda i skup, ali je u poređenju sa ‚‚miraijem‚‚ praktično džaba.

Na kraju, ‚mirai‚ nam korektno pokazuje prednosti gorivnih ćelija ali je rukovanje još suviše komplikovano, dok cifru od 80.000 evra bolje i da ne pominjemo. ‚‚Prijus‚‚ je dobar i proveren proizvod koji, ipak, donosi ubedljivu pobedu u prvom duelu.

TOYOTA MIRAI
 
Pogon na gorivne ćelije (ukupno 370 ćelija)
Snaga 155 konja
Baterije 244,8 volti
Maks. brzina 178 km/h
0-100 km/h 9,6 s
Pogon: prednja osovina

TOYOTA PRIUS IV

Motor: 4 cilinra, benzinac
Zapremina: 1.797 kubika
Snaga E-motora: 72 ks
Snaga benzinca: 98 ks
Obrtni momenat: 163 Nm
Pogon: prednja osovina




Comments