TEST: MERCEDES AMG-GT

Dugo smo tragali za automobilom koji je toliko brz da bi mogao da poleti, a neće, i koji, kao da ima krila, a u stvari ih nema! I zaista ih nema, jer je Mercedes-AMG GT, kao legitimni naslednik modela SLS, izgubio ona čuvena vrata sa otvaranjam na gore, poznata i kao „galebova krila“… No, izgubio je i „višak“ kilograma, te je uz moći četvorolitarski biturbo V8 motor, značajno dobio na dinamici!
Ali, gde u ovakvoj zemlji, kao što je Srbija, uopšte tražiti tako retku „zverku“!? Istini za volju, ona se, doduše samo na kratko, ukazala na prolećnom Salonu automobila u Beogradu. Ukazala i nestala… I od tada, uzaludno smo tragali za njom, u prestonici i na severu zemlje, bili strpljivi, čekali i ništa! A, onda nam rekoše da pođemo na jug!

I stvarno, u nekadašnjoj kolevci srpske države, u blizini srednjevekovnog grada Ras, gde se kovao prvi srpski novac, između manastira Đurđevi stupovi, Sopoćani i Lejlek džamije, gde se ukrštaju planinske i morske struje, pronašli smo tu „čudnu pticu“! Auto-Centar „Biševac“, jedan od dilera Mercedesa, koji imajući u vidu prodajne rezultate, posluje verovatno najbolje u okviru svog „jata“ sa znakom trokrake zvezde, ima upravo ovu AMG GT „pticu bez krila“, i to još u verziji sa oznakom „S“ i vizuelnim hrom paketom! Dakle, pravac – Novi Pazar!

Nakon rituala ispijanja prave turske kafe i razgovora sa domaćinima, preuzimamo crveni AMG GT S. To je ta retka „ptica bez krila“, za kojom žude i mnogo moćnije, svetske redakcije! Automobil od čijeg izgleda i performansi, ali i cene od 182.000 evra, zastaje dah!

Osnovna postavka je ista kao i kod SLS-a – motor napred, iza prednje osovine, duga „hauba“ i relativno kratka kabina, na koju se nastavlja atletski izvajani zadnji deo, te pogon pozadi zadržana… Ipak, GT je po dimenzijama nešto manji od svog prethodnika. Dug je nešto preko 4,5, širok 2, a visok ili bolje reći nizak 1,2 metra. Upravljački mehanizam i prednja osovina, odnosno sistem oslanjanja, a samim tim i trag točkova, isti je kao kod SLS-a, dok je pozadi sve novo.

Oslanjanje deluje kao da je standardno, sa udvojenim trouglastim ramenima i poprečnim stabilizatorima, ali je suština u povezivanju sa šasijom. Time je postignuta bolja dinamika i kontrola nad automobilom. Pri tome, ne treba zaboraviti još jedan konstrukcioni problem koji uvek treba imati u vidu, budući da je ovo kupe gde je motor napred, a menjač pozadi – to je njihova „veza“! Kardansko vratilo je zapravo karbonska cev, sposobna da prenese 510 KS i što je još važnije, 650 Nm maksimalnog obrtnog momenta!

U vožnji, sve ovo u prvi mah neće biti toliko bitno, jer kada sednete u GT S iz nekog drugog automobila, prvo ćete se neko vreme privikavati na nizak i širok kokpit, te masivnu, ogromnu centralnu konzolu. Ona je možda i najfascinantniji detalj kada uđete u ovaj automobil. Tu je veliki centralni displej ispod kojeg su ventilacioni otvori. Međutim, onaj deo ispod njih, te komandni panel između sedišta je nešto impresivno.

 Kada se naviknete na dugačku haubu i to gde se zapravo nalaze točkovi, što na uskim krivudavim putevima zna da bude pomalo zastrašujuće iskustvo, tek onda počinjete zapravo da uživate u vožnji. Tada i položaj sedenja postaje sve prirodniji, a vozač sve opušteniji. Debeo obruč multifunkcionalnog upravljača sa tri paoka, obložen alkantarom, uliva dodatno samopouzdanje, dok se sedištima AMG Performance, koja se dobijaju uz doplatu od 1.950 evra, zaista nema šta prigovoriti jer fenomenalno drže telo u krivinama!

Najpre, on ima 48 KS više, što još više doprinosi neverovatnim ubrzanjima od kojih vam se muti u glavi. Stepeni prenosa sa samo nižu, a ova „ptica bez krila“ prosto leti. Od 0 do 100 km/h ona doleti za samo 3,8 sekundi, a može da „dohvati“ maksimalnih 310 km/h, koliko je, treba istaći, elektronski ograničeno. To znači da bi moćni V8 motor, zapremine od gotovo 4 litra, mogao da isporuči i više od ovih 510 KS! Da nema elektronike, verovatno bi točkovi od 20 cola pozadi, još više „kidali“ asfalt i gume Pirelli, dimenzija 295/30!

Odgovor motora na papučicu gasa je fenomenalan, pogotovo kada je automatski menjač 7G DCT u manuelnom Race modu, koji omogućava munjevite odzive na svaku komandu, tako da je potrebno pažljivo izabrati saputnika, a naravno i put na kojem ćete ovo sve ovo isprobavati! Mi smo se, zahvaljući pomoći domaćina iz AK Biševac, sklonili na bezbedno, duboku u Peštersku visoravan, gde saobraćaja gotovo i da nema. A oni koji su bili prisutni, mogli su da čuju pravu grmljavinu, mada o tome nešto kasnije…

 GT S se može odlično „postavljati“ u krivini, gotovo baš kako želite. Tome doprinosi široki trag točkova od 19 cola napred, te odličan „grip“ pneumatika dimenzija 265/35, kao i relativno malo međuosovinsko rastojanje od 2,6 metara, uz odličan diferencijal. Suština je pažljivo „namestiti“ tj. usmeriti prednji deo, čije će kretanje točkovi pozadi samo da isprate, uz minimalne korekcije upravljačem. A opet, ukoliko želite da se poigravate i driftujete, svakako, može i to, jer je GT S u osnovi dosta „dobroćudan“, iako deluje agresivno!

Sve u svemu, ovaj automobil je zaista nešto izuzetno, prava ptica bez krila, zbog koje je vredelo otići na jug, u Novi Pazar… On je cenovno u rangu Porschea 911, što je donekle i bio cilj Mercedesa. Naime, GT S bi trebao da pokupi i neke Porscheove klijente, koji sada možda počinju da se kolebaju između tradicije i aktuelnih trendova, te možda razmišljaju o prelasku u drugo „jato“!?

Comments