VELIKI TEST: NISSAN GT-R




BRZ KAO SAMURAJ, OŠTAR KAO KATANA

Još jači i brži, Nisanov kultni sportista jedna je od retkih pravih alternativa evropskim super-automobilima, uz znatno nižu cenu. Testirali smo veziju koja je podjednako popularna i na ulicama i u virtuelnim simulacijama

Aktuelna generacija ‚‚nisana GT-R‚‚ je mlad automobil, kome to nije prepreka da već bude upisan među prave sportske legende. Za sve zaljubljenike u izuzetne automobile, ‚‚GT-R‚‚ je marka za sebe, neki ga vole, a i da ne znaju da pripada Nisanu - slično ‚‚korveti‚‚ koju mnogi i ne smatraju pravim ševroletom, već nečim više od toga. Zanimljivo je da je homologovan za četiri osobe, a suprotstavlja se ‚‚ferarijima‚‚ i ‚‚poršeima‚‚ i drugim kultnim dvosedima.

VERAN SEBI

U odnosu na prethodni ‚‚GT-R‚‚ , novi ima 65 konjskih snaga više, odnosno ukupno 550 KS. Uz to predstavlja izmenjeno prednjo oslanjanje. Suština se nije menjala, ‚‚GT-R‚‚ je i dalje konstrukcijski kompleksan automobil, koji ima motor napred, prednju osovinu koja obrtni moment prenosi do zadnje osovine, gde su smešteni menjač sa duplim kvačilom i razdelnik obrtnog momenta, a tu je i druga osovina koja snagu iz menjača prebacuje i na prednju osovinu. Iz tog razloga motor je postavljen više nego što je to za sportiste uobičajeno. Ukratko, ‚‚GT-R‚‚ ne poštuje ni jedno pravilo za sportske automobile, visok je, naizgled pretežak i deluje kao jedna inženjerska komplikacija, koja na stazi nikako ne bi trebalo da funkcioniše. A funkcioniše, i to izuzetno - na stazi leto kao sam đavo, a brz je čak i u rukama osrednje iskusnih vozača.

Spolja posmatran, japanski superautomobil skoro uopšte nije promenjen, osim ponekog sitnog detalja tu i tamo. Novi su lagani točkovi, a uštedi u masi doprinosi i to što je zadnji spojler od ugljeničkih vlakana. Iako je ‚‚GT-R‚‚ dugačak 4,67 metara, unutrašnjost nije naročito prostrana. Možda je to zbog preširokog centralnog tunela, a možda i zbog masivne centralne table koja prosto okupira čitav prednji deo. Imate osećaj da se okruženi impozantnom, odnosno, baš moćnom mehanikom. Još pre nego što pokrenete motor, skoro da osećate moćne klipove koji se pokreću i zubčanike koji se okreću.

Mesto vozača je skoro perfektno, sedi se nisko iako ne preterano, upravljač je praktično vertikalan, možda čak i previše, a sportska Rekarova sedišta odlično obuhvataju telo. Zbog impozantnog motora, pedale su malo ‚‚zgusnute‚‚ , ali ima dovoljno mesta i za dobar oslonac leve noge. Ambijent je namerno u retro stilu, glavni instrumenti se nalaze ispred vozača dok su sve sekundarne informacije, a ‚‚GT-R‚‚ ih zaista nudi u ogromnim količinama, postavljene na displeju multimedijalnog sistema od sedam inča.

ZVIŽDUK TURBINA

Nakon pritiska na dugme na kome piše ‚‚start‚‚ , budi se V6, koji i u leru stavlja do znanja, da nije reč o nekakvom običnom motoru. Jednostavno, osećaj snage je prisutan i dok automobil stoji. Vožnja modela ‚‚GT-R‚‚ je jedinstveno iskustvo. Ako se vozač zadovolji samo milovanjem pedale gasa, on je iznenađujuće pitom, menjač ‚‚ređa‚‚ brzine jednu za drugom kao na pokretnoj traci, pa se već pri 70 km/h nalazite u šestom stepenu sa motorom koji se vrti na manje od 1.500 ‚‚obrtaja‚‚. U slučaju da se izabere ‚‚komfort‚‚ režim rada, upijanje neravnina je sasvim solidno, pa se ‚‚nisan‚‚ može koristiti i kao svakodnevni automobil. 

Stvari se radikalno menjaju, kada se pritisne prekidač ‚‚rejs‚‚ koji utiče na odziv motora, rad menjača, tvrdoću oslanjanja i nivo pomoći elektronske kontrole stabilnosti. Tada preostaje samo da se pritisne gas, pa dva velika turbokompresova snažno počinju da ubaciju vazduh u cilindre, a četiri enormna pneumatika, proklizavaju koji metar, da bi tada počeli da ‚‚grizu‚‚ asfalt. Pandorina kutija se otvara i sav pakao Nisanove sportske kuhinje, počinje da kulja ispod poklopca motora. Masa od 1.883 kilograma (primerka koji je bio na testu) kao da spadne na nulu i ‚‚GT-R‚‚ se lansira napred poput rakete. Zabeležili smo da je do ‚‚stotke‚‚ ovaj put ubrzao za 3,26 sekundi, tako da je potvrdio svoj status najbržeg četvoroseda koji smo ikada vozili na stazi Vajrano.

Pravi je projektil, bez ikakve sumnje, ali je ujedno i automobil koji je veoma prijatan za vožnju i koji je efikasan kao malo koji drugi. U krivine se ubacije brzo, naginjnje karoserije je minimalno, izuzetno je uravnotežen, odlično leži na pneumaticima od 20 inča i sa lakoćom u krivinama podnosi bočnu silu veću od 1G. Uz to, već na pllovini krivine se gas može stusnuti do daske, obrtni moment će se rasporediti tačno tamo gde treba. Iz krivine se izleće veoma brzo sa praktično pravo postavljenim upravljačem, uz lagano proklizavanje na sva četiri točka. Na pravcu je veoma efikasan, a malo se muči samo na putevima prepunim krivinama, gde se masa i dimenzije previše primećuju. Ipak, i u tim uslovima je nisan ‚‚GT-R‚‚ maestralan, kao i uvek.

Nissan ‚‚GT-R‚‚ je ostao veran sebi. Iako nismo uspeli da dostignemo fabričko obećanje od 2.7 sekundi,  do ‚‚stotke‚‚ smo ubrzali za 3,26 s, što je fantastičan rezultat koji ga lansirra u orbitu pravih superautomobila

‚‚ Mehanika je fantastična, u stanju je da oduševi i najzahtevnije vozače, a alkoća upravljanja je zadivljujuća. Prijatan je u vožnji drumom, a na zatvorenoj stazi je brz poput munje‚‚

‚‚Nisan ‚‚GT-R‚‚ je baš bučan –grmljavina V6 motora je stalno prisutna u kabini, a enormne gume od 20 cola takođe ne doprinose tihoj vožnji‚‚

Vožnja zveri poput ove planinskim prevojima predstavlja uživanje posebne vrste. Nije čak ni neophodno da se vozi jako brzo, već sam zvuk motora. Zvižduk turbina i preciznost upravljača čine svoje. Teško je ne oduševiti se ovim automobilom

TEHNIČKI PODACI

Motor: napred uzdužno - 6 cilindara u V (60 stepeni) - prečnik 95,5 mm - hod 88,4 mm - radna zapremina 3.799 ccm - maksimalna snaga 404 kW (549 KS) pri 6.400 o/min - maksimalni obrtni moment 632 Nm između 3.200 i 5.800 o/min - blok i glava od lake legure - dva bregasta vratila po cilindarskom redu, varijator faze, 24 ventila (lanac) - direktno ubrizgavanje, dva turbopunjača i indukter
Prenos: permanentni integralni pogon - automatski šestostepeni menjač sa duplim kvačilom
Pneumatici: (osnovne dimenzije) napred 255/40R20, nazad 285/35R20, ranflet
Karoserija: kupe, dvoja vrata, četiri mesta - prednje oslanjanje dupla poprečna ramena, spiralna opruga, stabilizator - zadnje oslanjanje multilink sa četiri poluge, sporalna opruga, stabilizator - hidraulični amortizeri sa varijabilnim upijanjem - samoventilirajuće disk kočnice, ABS i ESP - upravljač sa nazubljenom polugom, hidraulični servo-upravljač - zapremina rezervoara 74 litra
Dimenzije i masa: međuosovinski razmak 278 cm - trag točkova napred 159 cm, nazad 160 cm - dužina 467 cm, širina 190 cm, visina 137 cm - masa 1.740 kg, pod punim opterećenjem 2.200 kg - zapremina prtljažnika 315 dm3
PERFORMANSE: 0-60 km/h - 1,7 s  0-100 km/h - 3,3  0-130 km/h - 5,0   0-200 km/h - 11,3 s
Maks brzina: 312, 706 km/h     Kočenje sa 100 km/h (mokar asfalt + led) - 103,2 m

Za ‚‚nissan‚‚ treba izdvojiti oko 100.000 evra, što je znatno manje od većine ostalih supersportiskih modela. To ne znači da je ‚‚GT-R‚‚ jeftina, ali je odnos performansi i cene odličan

Extra Auto/ Sat Media/ Quattroruote




Comments