TEST: NISSAN X-TRAIL

Ako je tačno da dobri stari američki Jeep, zaslužuje spomenik i dvostruke godine za penziju (uostalom brend Jeep je rodonačelnik svih terenaca) japanski Nissan treba da dobije bar medalju, jer je bio prvi koji je uzorno udružio terenske mogućnosti i otmenu udobnost. To mu uspeva još i danas. Ali u tome više nije sam. Danas su neka nova vremena, svaki proizvođač automobila ima u svojoj ponudi bar jedan SUV. Svi pokušavaju da skinu sa trona moćni Nissan. Konkurenciji to za sada ne polazi za rukom. Qashqai je i dalje najprodavaniji SUV, a novi X-Trail se prodaje mnogo bolje od starog modela. Gde leži tajna uspeha Nissana? Odgovor je sasvim jednostavan: ponudili su kupcima ono što su želeli – pre konkurencije. Dok se Honda „traži“ sa modelom CR-V, pokušavajući da bezuspešno konstruiše 4 x 4 pogon koji može parirati Nissanovom prenosu, a korejski Hyundai više novca ulaže u dizajn i marketing (naravno koji je vezen uz fudbal), nego u razvoj tehnologija, i očajnički pokušava da napravi dovoljno pouzdane motore, menjače, Nissan opet ima dobitnu kombinaciju: SUV sa robusnim trapom, ali samo sa prednjim pogonom (kao na testu). Pa zar je to pun pogodak? Rekao bih da jeste, jer X-Trail je mnogo stabilniji, dinamičniji, okretniji, udobniji od Honde CR-V, Hyundai Tuscona ili Santa Fe-a, i njemu je jedina ozbiljna konkurencija novi RAV4.

Made in Japan
Nissan je “odigrao” vrlo mudro u poslednjih deset godina. Kompakt klasu, u kojoj nema dovoljno novca, prepustio je drugima, a kupce je oduševio automobilom za koji nisu ni znali da ga toliko žele – mislim na Qashqai. Nissan je napravio model koji svi vozači stariji od četrdeset godina žele: SUV koji to nije, jer Qashqai nikada nije ni imao ambicije da pridobije one kupce koji se zavaravaju da će imati gde da iskoriste svoj 4 x 4 pogon, već je bukvalno izvukao vozače iz “limuzina” i objasnio im zašto je dobro imati malo veći klirens, ali i zašto je pozicija sedenja u krosoveru bolja za vas kada imate više od 180 cm i 100 kg. Limuzine su kao što su nekada bile; iako danas jesu brže, štedljivije i tiše, ipak su limuzine, što znači da su niske, a kada imate 100 ili više kilograma vama izlaženje iz vozila nije tako ugodno kao kada ste imali dvadeset godina manje i bili u top formi. SUV-ovi i krosoveri jako dobro skrivaju vaše godine i vašu prekomernu težinu – preko 40% vozača u Evropi su gojazni (a i žene se zdušno trude da isprate ovaj trend). Na kraju, gužve na autoputevima širom Evrope su veće za preko tri puta u odnosu na one od samo pre dve ili tri decenije. 

Nissan je nekrunisani kralj krosover i SUV klase automobila
X-Trail je sa lakoćom moguće voziti gde god želite. Zakrčeni grad, loši seoski putevi, autoputevi, krivudavi planinski putevi, svaka vrsta puta prija ovom Nissanu. Zadnje Multilink oslanjanje daje ovom SUV-u odličnu stabilnost, a odličan, lagan, brz i progresivni elektro-servo upravljač vam nudi uživanje u preciznom nizanju krivina. Kada preterate sa gasom, uvek imate utisak da ste prikočili baš onoliko koliko je i trebalo, jer elektronski sistem nadzora koči umesto vas, za svaki točak odvojeno. Kad sednete u Honda CR-V, Hyundai Tuscon, ili veći Sante Fe, shvatite, koliko je Nissan daleko ispred njih. Dok su Honda i Hyndai pokušavali da dostignu Nissan, Nissan je „sišao stepenicu niže“, i ponudio vozilo koje želi bar 90% vozača (sad što ne mogu svi da ga priušte, to je nešto sasvim drugo).

X-Trail se vozi sa uživanjem i uz veoma malo zamora. Ovaj SUV može oduševiti totalne početnike za volanom, hronično loše vozače, ali i zadovoljiti iskusnije vozače, koji su navikli da u krivini dodaju gas. ESP su Nissanovi inženjeri podesili fenomenalno, i on na testiranom X-Trailu sa 19-icima funkcioniše besprekorno. Nisam nikada u životu vozio SUV sa ovako velikim klirensom, koji je tako stabilan. Ovaj Nissan prosto oduševljava, ako volite da vozite, bićete zaljubljen u ovaj auto do kraja života!
Aktivna kontrola vožnje „pegla“ neravnine sa puta: X-Trail automatski koči i podešava obrtni moment motora kad naletite na neravne površine kolovoza.
X-Trail voli regionalne puteve, ali i grad: prednja i zadnja kamera sa ptičijim pogledom od 360 stepeni učiniće život mnogo lepšim onima koji mrze parkiranje. Elektro-servo asistencija upravljača pri malim brzinama je toliko snažna da za manevrisanje gradom treba utrošiti istu količinu energije kao i za jutarnje prelistavanje novina. X-Trail će žene prosto obožavati, ne samo zbog lakog parkiranja, već i zbog zadnjih vrata koje se otvaraju gotovo pod uglom od 90 stepeni, pa stavljanje i vađenje dečijih sedišta biva mnogo ugodnije. Ogromni prtljažnik od 550 litara sa vratima koja se elektronski otvaraju, i uz doplatu za treći red sedišta, čine ovaj SUV odličnim izborom za porodicu, svakako, ako vam je maksimalna brzina od 182 km/h dovoljna (fabrika optimistično obećava 186 km/h).

Ispod haube junači se 1.6 DCI motor: isti takav je u Mercedesu C klase (180 CDI).
Turbo dizelaš 1.6 dCi sa 16 ventila obradovaće svakog vozača prosečnom potrošnjom od 6,4 litara goriva. Iako ima relativno malu radnu zapreminu, zahvaljujući common-rail direktnom ubrizgavanju goriva i turbo punjaču promenljive geometrije, Nissan-Renault dizelaš nudi obrtni moment od 320 Nm i to pri samo 1.750 o./min. radilice. Mogućnosti motora su idealno usklađene sa automatskim CVT menjačem. Vrlo dobar prenos snage i izvrsno usaglašeno ogibljenje omogućuju ovom Nissanu X-Trail da “pleše” na lošim putevima. Jako retko poskakuje, prosto klizi, a udari se osete samo na verziji sa 19-icama (kupite verziju sa 17-icama ako nemate nameru da prolazite kroz krivine kao Šumaher).

Jako povoljna cena od 24.349 € obezbediće Nissanu X-Trailu dovoljno kupaca
X-Trail kupcima u Evropi dolazi iz Japana, sa japanskim gumama Brigstone i Yokohama. Kontrola kvaliteta je ista kao za premijum brend Infiniti, zato posebno ističem da je cena za X-Trail od 24.349 € prijatno niska. Želim da kažem sledeće: japanski automobil je pre svega automobil koji je proizveden u Japanu, ni manje, ni više od toga, a novac je samo vaš, pa imate prava da kupite, ili ne kupite japanski automobil. Svakako, koliko kupaca SUV vozila planira da zadrži kupljeni auto preko deset godina, ili sa više od 500.000 pređenih kilometara? Takvi su u velikoj manjini, takvi kupci menjaju vozila na tri, četiri ili pet godina, njima realno i ne treba SUV koji je vrhunskog kvaliteta, ali takve SUV-ove žele itekako kupci polovnjaka, zato se Toyota RAV4 ekspresno brzo i lako proda. To možemo očekivati i sa novim Nissanom X-Trail, koji je i sada kao polovnjak cenjen, ali zbog kockastog dizajna nekima ipak nedovoljno privlačan.

Comments