VELIKI TEST: SEAT ATECA

DUGOOČEKIVANI SPORTSKI SUV


Mogu roditelji da pričaju šta hoće, ali im niko ne veruje da im prvo dete nije, barem malo, milije. Ako nista drugo, ono ih je i učinilo roditeljima, a neko vreme bilo je i jedinče. Otuda razumljivo što je Seat uzbuđen zbog svog prvog SUV modela, ''ateka''. Španska kompanija je, najzad, dobila takav model, čime je prestala da bude poslednji evropski proizvođač koji nema u ponudi ništa slično, pa podseća na ponosne roditelje koji sada sa pravom mogu da zađu u onaj deo parka rezervisan za kolica sa bebama.

Pogledajte: Seat Ateca vs. Nissan Qashqai
 

Ovaj model je presudan za Seat, jer od svih njegovih vozila, samo ''leon'' beleži dobro prodaju. Sada Španci ulaze u segment tržišta koji je sve traženiji. Trenutno, evropski proizvođači jedva zadovoljavaju potrebu za krosoverima i kompaktnim SUV modelima. ''Ateka'' na tržište stiže sa zakašnjenjem, ali opremljena adutima koji će joj pomoći da napadne vrh klase. Kažemo sa zakašnjenjem, jer deli mnogo toga zajedničkog sa ''tiguanom'', koji je uveliko predstavio drugu generaciju. I ''kaškai'', koji se smatra osnivačem klase kompaktnih SUV modela, već ima drugu generaciju.''Ateka'' od oba navedena modela uzima najbolje: od ''kaškaija'' skoro identične dimenzije, a od ''tiguana'' platformu, oblikujući sve to u dizajn koji podseća na atraktivni ''leon''.

Pogledajte: Seat Ateca


Seat ''ateku'' smo probali u različitim uslovima: najpre na autoputu do grada Siće, potom po krivudavim drumovima oko mesta Foa, a najzad na kratkom ali zahtevnom delu ofrouda. Vozili smo retke proizvedene primerke iz pretprodukcije. Zato nismo obraćali mnogo pažnje na sitnice u enterijeru, već na oslanjanje, kočnice i upravljanje, elemente koji su već odobreni i provereni, što znači da će biti identični i u verzijama za prodaju, koje stižu ovog leta.


Motor koji smo probali sasvim odgovara ovakvom imidžu ''ateke''. Reč je o benzincu zapremine 1,4 litra sa 150 KS, sa sistemom ''cilinders on demand''. Reč je o sistemu koji gasi rad dva cilindra u svim onim situacijama u kojima pun potencijal motora nije neophodan. Ovaj benzinac će se nuditi u verzijama sa manuelnim i automatskim DSG menjačem, kao i u dve varijante pogona - na prednjim točkovima ili 4x4. Osim ovog benzinca, Seat će ponuditi i trocilidraš zapremine jednog litar sa 110 KS. Mada je to sjajan izbor za one koji vozilom ne napuštaju grad, on će, prema našem mišljenju, ipak biti preslav za sve koji tokom godine makar malo putuju. Ponuda dizelaša je nešto bogatija: očekuje se da najprodavaniji bude 1.6 motor sa 110 KS, kao i dvolitraš u dve varijante, sa 150 i 190 KS.

Pogledajte: Seat Ateca na ZG Car Show
 

U toku vožnje menjali smo nekoliko režima rada. Osim ''eko'', ''komfort'' i ''sport'', koji su nam poznati iz ''leona'', seat ''ateka'' u verziji sa 4x4 sistemom nudi još dva režima - jedan koji odgovara snežnim uslovima i drugi kada se vozi ofroud. Oni sjajno sarađuju sa 4x4 sistemom, koji je u stanju da čak 100% obrtnog momenta šalje na jednu ili drugu osovinu. Kada se izabere, recimo, ofroud režim rada, sistem namerno pušta da točkovi malo proklizavaju po zemlji, kako bi se vozilo lakše izvuklo - da su ''trakšn kontrol'' i ESP i tada previše brižni, vozilo bi moglo da ostane zaglavljeno i u prašini.


Pogledajte: Seat Ateca i Audi Q2 - Geneva 2016


Sve u svemu, prvo upoznavanje sa ''atekom'' pokazalo nam je da Seat  ima hit za ovo leto, model koji će ga vratiti na mnoga tržišta koja su zaboravila na španski brend. Sa nestrpljenjem očekujemo i duži test verzije spremne za prodaju, kao i uporedne testove sa brojnim rivalima.










Comments